V75-seger för Gävletravets M.T.Inventor på Axevalla
27/2, 2020 kl. 00:00Johanna K Karlsson-tränade M.T.Inventor vann ett ungdomslopp inom V75 på Axevalla lördagen den 22 februari. Det blev Gävletravets andra STL-seger för året när han med Magnus A Djuse i sulkyn vann ungdomsloppet som ingick i V75 på Axevalla
Gävletravet - en kort historik
Föregångaren till Gävle Travsällskap, Gefle-Dala Travsällskap bildades den 26 oktober 1935. Året efter 1936 fick man tillstånd att genomföra 10 travdagar på Hillesjön.1938 stod landbanan klar och premären genomfördes den 13 februari samma år med 3.067 åskådare på plats.
Historisk vinnare i första loppet blev stoet Sundelill, ägd av Sven-Erik Eriksson i Jättendal och körd av Bergsåkerstränaren Gunnar Eriksson. Man väntade med den officiella invigningen till den 8 maj 1938 och den förättades av landshövdingen Sven Lubeck. Totospelet uppgick denna dag till 49.000 kr och publiksiffran till 1.667 betalande i hagelskurar och regn.
Det har satts många svenska rekord på ”Sveriges snabbaste bana” och några historiska sådana. Först ut var Elsa Vind den 13 oktober 1940 med tiden 1.51,3 för treåriga kallblodiga ston. Harry Anderssons Solels blev med tiden 1.29,4 första kallblod att underskrida den magiska 1.30-gränsen med voltstart 1967. I sulkyn satt hemmatränaren Gunnar Wallberg. Järvsöfaks har nuvarande rekord med 1.17,9a som sattes i juli 2005. År 2006 var det Going Kronos som satte ett fantastiskt rekord för treåringar med tiden 1.10,4a. Mellan dessa årtal har ett otal hästar satt nya svenska-, europa- och världsrekord i Gävle.
Några milstolpar:
1960 anskaffades den första banbelysningen.
1965 flyttades verksamheten över till nuvarande sida av banan.
1968 kördes första startbilsloppet.
1971 ändrar man namn till Gävle Travsällskap.
1977 anskaffades indikatorn.
1983 installerades intern-TV.
2009 stod nya defileringsvolten på publiksidan klar.
Gävletravet har som mest kört 48 tävlingsdagar på ett år.
För mer information se https://gavletravet.se
Denna artikel är publicerad på YodoNews via Yodo News.
Kommentarer
Ingen har ännu kommenterat denna artikel, du kan bli den första!