Varje år skadas över 4 000 människor allvarligt i trafiken och under förra året omkom drygt 200. Därför jobbar Länsförsäkringar med trafiksäkerhetsfrågor och finansierar forskning. Länsförsäkringar jobbar också aktivt med att förebygga skador och olyckor bland annat inom transport- och åkeribranschen där länsförsäkringsgruppen idag försäkrar cirka 40 procent av landets tunga lastbilar.

Till grund för denna rapport har Länsförsäkringar intervjuat totalt 400 personer verksamma inom åkeribranschen, 200 lastbilsförare och 200 åkeriägare inom vägtransport och godstrafik med fem anställda eller fler för att undersöka hur arbetsmiljön är.

Johan Stolpe lyfter fram speciellt tre områden i rapporten han tycker är särskilt vilktiga:

Mänskliga faktorn orsak till vanligaste olyckorna
- Ett modernt fordon för godstrafik har en uppsjö av stödfunktioner och säkerhetssystem, inleder Johan. Som chaufför har du visuella hjälpmedel för att minimera bränsleförbrukning, däckslitage och maximera antalet mil mellan servicetillfällena. Men i slutändan är det ändå en människa som för fram fordonet och är den som ska dra nytta av dessa system och stödfunktioner. Det är mycket att tänka på för en kanske stressad chaufför, och den mänskliga faktorn ska inte underskattas eftersom den ofta är orsaken till trafikolyckor, rundar Johan av.

Tidspress bidrar till stressig arbetsmiljö
- Begreppet ”tid är pengar” blir väldigt påtagligt inom åkeribranschen, säger Johan. Som chaufför har man en begränsad lossningstid och är man inte på rätt plats vid rätt tid så kan det lätt bli trassel – både ekonomiskt som logistiskt.
- Att behöva hålla sig inom tidsramen det tar att köra till exempel 75 mil är en press i sig, fortsätter Johan. Men som förare behöver du ju inte bara ta hänsyn till själva körtiden – även vilotider måste tas med i beräkningen och dessutom saker man inte kan påverka. Som till exempel hur trafiken är för ögonblicket. Att vara stressad samtidigt som man hanterar ett fordon på uppåt 60 ton är en faktor som sällan är en bra kombination, säger Johan.

Mobilanvändning under färd ett fortsatt stort problem
- Detta är ett problem som fortfarande lever kvar, säger Johan. Man kan ju tycka att alla dessa tekniska lösningar som finns till hands, och i många fall installerade i fordonen, ska ha underlättat att låta bli att hålla mobilen i handen. Men problemet kvarstår, och man kan fundera på varför, undrar Johan. Det är ju bevisat att hålla i telefonen vid samtal flyttar fokus bort från trafiken. Och när man vet att fordonet väger runt 60 ton i många fall, ja då blir man faktiskt orolig, avslutar Johan.

Läs mer om Länsförsäkringars rapport som tar upp nedanstående ämnen
• Mänskliga faktorn orsak till vanligaste olyckorna
• En tredjedel saknar rutiner kring förberedelser inför arbetspasset
• Lastbilsförare har bättre psykisk än fysisk hälsa
• Tidspress bidrar till stressig arbetsmiljö
• Mobilanvändning under färd ett fortsatt stort problem
• En av tio använder aldrig säkerhetsbältet i tjänsten
• Hastighetskameror gör att sju av tio håller hastigheten
• Två av tio åkerier genomför alkoholkontroller av förare
• Vart fjärde åkeri kör aldrig med överlast

Läs rapporten
https://www.lansforsakringar.se/globalassets/aa-global/dokument/ovrigt/aa-om-oss/rapporter-och-undersokningar/11639-rapport-akeribranschen-april-2020.pdf