Bankernas varumärkesvärde har det tufft, men Klarna går emot strömmen med en 31% ökning i varumärkesvärde.
Willy’s koras till Sveriges snabbast växande varumärke, en 60% ökning i värde och upp 9 punkter i rankinglistan.
Svenska varumärken dominerar den nordiska rankingen visar Brand Finance Nordic 150 2021 ranking
Brand Finance har expanderat till Sverige och har utsett Anna Brolin till ny VD för Sverigeverksamheten.
Hela Brand Finance Sweden 50 2021 rapporten hittar ni här

Top 50 förlorar över 100 miljarder SEK i varumärkesvärde

Efter ett tufft år för hela ekonomin med COVID-19 som drabbade de flesta länder, så föll det totala värdet av Sveriges 50 största varumärken med 10%, från SEK 1.1 biljoner till SEK 970 miljarder, enligt den senaste Brand Finance Sweden 50 2021 rapporten.

Trots att regeringen inte genomförde lika strikta formella Covid-19 restriktioner som de flesta andra länder så valde en stor del av befolkningen att självisolera, till exempel genom att arbeta hemifrån och öka sin näthandel. Sättet man interagerade med varumärken förändrades därmed.

Nedgången i Sveriges samlade varumärkesvärde är helt i linje med den globala trend vi ser i Brand Finance Global 500 2021 rapporten som visar att de flesta länder fick erfara en liknande värdeminskning gällande nationernas största varumärken. Däremot tappar Sverige ett större värde jämfört med sina nordiska grannar. Finland och Danmark ser båda en minskning på endast 3% och Norge ser en nästan oförändrad utveckling jämfört med tidigare år, enligt Brand Finance Finland 25, Denmark 50, och Norway 10 rankinglistor.

I mer än ett decennium har Brand Finance mätt och följt utvecklingen av svenska varumärken. Det är därför med stor glädje vi nu meddelar att vi har expanderat till Sverige och utsett Anna Brolin till VD för Brand Finance Sweden. 

Anna Brolin, VD Brand Finance Sweden, säger:

”Trots att Sveriges största varumärken har lidit under det gångna året på grund av pandemin så är det imponerande att ett så litet land som Sverige ändå är så starkt representerat i Brand Finance internationella rankinglistor. Men fortfarande finns det allt för många organisationer som inte mäter sina varumärken på ett professionellt sätt och som inte utnyttjar de mätverktyg, metoder och insikter som nu utvecklas i snabb takt gällande varumärkesmätning. De insikter som genereras från varumärkesmätningar i kombination med finansiell varumärkesvärdering bidrar till att företag kan utnyttja sina varumärken till dess fulla potential och därmed återhämta det värde som förlorats under pandemin.” 

David Haigh, CEO Brand Finance, säger:

”I år firar Brand Finance 25 år och vi är stolta över att kunna berätta att vi fortsätter expandera och nu även finns representerade i Sverige. Vi har tidigare arbetat med kunder så som Ericsson, SEB, Swedbank och Vattenfall och vi ser fram emot att kunna fortsätta hjälpa ännu fler svenska organisationer att stärka sina varumärken och nå framgång på den globala scenen”.

IKEA dominerar för 9e året i rad

IKEA har lyckats behålla sin position som Sveriges mest värdefulla varumärke för 9e året i rad trots att varumärket minskade i värde med hela 16% (ner till 158.6 miljarder SEK). Tvån, Volvo, som visar en 4% nedgång (ned till 156.6 miljarder SEK) har knappat in på IKEA och skillnaden mellan de två företagens varumärkesvärde är nu endast 2 miljarder SEK. 

COVID-19 tvingade IKEA att hålla sina butiker runt om i världen stängda under flera veckor, vilket minskade intäktsmöjligheterna och resulterade i en försäljningsminskning på 4%. Även förändrat konsumentbeteende, till exempel minskad impulshandel, hade en negativ effekt på försäljningen. 

Men den positiva sidan är att IKEAs näthandel ökade. En ökning med en miljard ytterligare besökare på IKEAS hemsida kunde registreras. IKEA annonserade även att man inte längre kommer trycka den ikoniska IKEA katalogen, vilket illustrerar varumärkets fortsatta fokus på näthandel framöver.

I tillägg till att Brand Finance mäter varumärkesvärdet mäter man också den relativa styrkan av ett varummärke med hjälp av olika faktorer som sammanställs i en poängtabell (BSI score card). Här mäts bland annat hur mycket som har investerats i varumärket, intressenters upplevda värde samt den ekonomisk prestationen. Enligt dessa kriterier är IKEA Sveriges starkaste varumärke, med en BSI (Brand Strength Index) på 80.6 av 100 och betyget AAA-. IKEA rankas särskilt högt gällande anseende enligt den så kallade Brand Finance Global Brand Equity Monitor.

Spotify kvalar in på top 5 listan

Spotify har hamnat två platser högre upp på listan och ligger nu på 4e plats i Brand Finance Sweden 50 2021 ranking. Musikplattformens varumärkesvärde ökade med imponerande 27% (till 49.3 miljarder SEK) tack vare många fler användare under pandemin samt etablering i 13 nya länder. Spotify signerade också fler exklusiva podcastavtal, bland annat med The Joe Rogan Experience, samt tecknade ett nytt licensavtal med Universal Music Group. 

Scania and Vattenfall kvalar in på topp 10 listan

Scania (varumärkesvärde 26.6 miljarder, 7e plats) och Vattenfall (varumärkesvärde 24.0 miljarder, 9e plats) såg också en stark ökning av sitt varumärkesvärde, en 24% respektive 7% ökning vilket placerar båda varumärkena på topp 10 listan. Scanias faktiska och prognostiserade intäkter ökade och antalet levererade fordon nådde rekordhöga siffror, med en 11% ökning jämfört med året innan.

Trots den vinstnedgång som berodde på pandemin, så har Vattenfalls varumärke visat en imponerande motståndskraft, speciellt med tanke på den minskade energiproduktionen och minskad el- och gasförsäljning. Vattenfall har fortsatt att fokusera på sina investeringsprojekt, expansion samt nya affärspartnerskap, vilket bland annat inkluderar nya havsbaserade vindkraftverk och öppnandet av Nederländernas största landbaserade vindkraftverk. Vattenfalls one-brand strategi och introduktionen av Nuon Vattenfall har satt avtryck på marknaden.

Nedgång för banksektorn men Klarna går emot trenden

Det samlade varumärkesvärdet på Sveriges största banker visar i Brand Finance Sweden 50 2021 ranking en 20% nedgång jämfört med året innan, från 137.4 miljarder SEK till 110.3 miljarder SEK, vilket är i linje med den globala trenden i banksektorn. Men Klarna går emot trenden och visar en imponerande 31% värdeökning av sitt varumärke, från 3.6 miljarder SEK till 4.7 miljarder SEK. De största bidragande orsakerna till värdeökningen är intäktsökning och positiva försäljningsprognoser.

Klarna kan se tillbaka på ett väldigt framgångsrikt år och såg en 40% ökning av rörelseresultatet. Bidragande orsaker har varit stora framgångar på den amerikanska marknaden, expansion till fyra nya länder och utvecklandet av nya produkter så som lojalitetsprogrammet Vibe loyalty.

Snabbast växande: Willys up 60%

Willys överträffar alla sina konkurrenter i rankingen och visar upp en imponerande 60% ökning av sitt varumärkesvärde, till 6 miljarder SEK, vilket gör Willys till Sveriges snabbast växande varumärke. Pandemin gjorde att svenskarna spenderade mindre pengar på restauranger och krogar och i stället konsumerade och lagade man mer mat hemma. Willys utökade sitt näthandelserbjudande och kunde kapitalisera på ett ökat antal näthandelskunder.

Willys, som är Sveriges största lågpriskedja, ökade även sin Brand Strength Index (BSI) med 14 poäng, till 66.0 av 100. Ökningen av BSI var en starkt bidragande orsak till den imponerande ökningen av Willys totala varumärkesvärde och utgör en bra tillväxtplattform inför framtiden.

Brand Finance Nordic 150 2021: Sverige står ut

Tittar vi på Brand Finance Nordic 150 2021 ranking, så ser vi att svenska varumärken dominerar i norden, med ett kombinerat värde på 1 biljon SEK, vilket motsvarar 54% av de rankade nordiska företagens totala värde. IKEA (ner 16% till 158.6 miljarder SEK), Volvo (ner 4% till 156.6 miljarder SEK) och H&M (ner 19% till 109.1 miljarder SEK) har alla behållit sina topp 3 placeringar i den nordiska rankingen. 65 av de rankade varumärkena är svenska, medan 36 är danska, 29 finska och 20 norska.

Anna Brolin, VD Brand Finance Sweden, säger:

”Svenska varumärken är starkt representerade på Brand Finance Nordic 150 rankinglista och mer än hälften av alla varumärken är svenska. De tre största varumärkena är alla svenska för fjärde året i rad. Nordens mest värdefulla varumärke, IKEA, som är synonymt med Sverige och dess globala image kommer onekligen att bidra till Sveriges tillväxt post pandemin.”

 

Artikeln är publicerad för reklamedia.se i den här och flera nyhetskanaler av den svenska presstjänsten Presstjänst - den svenska skrivbyrån för företag och organisationer. Vill ni ha hjälp med att skriva era nyheter samt skicka pressreleaser till flera svenska nyhetstjänster, journalister och nättidningar? Vänd er då till presstjanst.se i samarbete med nyhetsbyrån svenskpress.se.