Då det nya förbudet om större tillställningar kom fick vi tänka om rejält eftersom den årliga UF-mässan i Söderhamn 19 mars inte skulle gå att genomföra. En idé tog fart som syftade till att UF-elever, lärare och samarbetspartners på något vis ändå skulle få ta del av den dag som är full av framtid, kreativitet och företagsanda, säger Anna Leima, regionchef på Ung Företagsamhet Gävleborg. 

Ett samarbete med IT-bolaget Consid AB började som tillslut resulterade i ett digitalt mässgolv där nästa allt som skulle funnits på den fysiska mässan fanns representerat. Tillsammans med Jamback media, Baringo och Center Stage genomfördes den 8 april en sex timmar lång live-sändning i ”morgonsoffa-format” som tillsammans med plattformen blev världens första digitala UF-mässa.

Den klassiska fysiska mässan förvandlades nu till en livesändning som kunde följas hemifrån. Tittarna fick träffa UF-företagare, lokala företagare som också ställt om till följd av krisen, samt spännande reportage från Gävleborg och prisutdelningarna för de tävlingar som även de avgjorts digitalt. Istället för att varje UF-företag byggt upp en fysisk monter, presenterades produkten i en länk som visades för de som var nyfikna och vill shoppa och ta del av UF-elevernas idéer. 

Det var första gången vi gjort något liknande och vi är supernöjda med resultatet som vi dessutom fick fram under enorm tidspress. Feedbacken på arrangemanget har varit rakt igenom positiv och vi lyckades få med en hel del av det som skulle funnits på den fysiska mässan både på det digitala mässgolvet och i livesändningen säger Anna Leima. Det är mycket troligt att vi även i framtiden kommer använda oss av liknande koncept som komplement till den traditionella UF-mässan.

Vi vill rikta ett varmt tack till alla som stöttat oss i processen, varit förstående och peppat oss igenom den här tiden. Nu väntar nya digitala utmaningar!