Som ett led i utvecklingen till ett komplett trafikcenter har man nu tagit fram den nya kursen "Varumärket i trafiken”. Den riktar sig till företag och personal med firmabilar och transportfordon som vill profilera både sig själva och sitt företag som trafikmedvetna och ansvarstagande på ett positivt sätt.
– Jag har själv som yrkeschaufför flera gånger blivit utsatt i trafiken av en väldekorerad firmabil där telefonnumret står klart och tydligt. Tanken att ringa och skälla ut någon är då frestande, men i stället knyter man näven i fickan och tänker "Den där dj-la firman tänker inte jag anlita i alla fall! Det är en stor anledning till att vi anordnat och utvecklar den här kursen, säger Pär Dahlstedt, utbildningsansvarig och ägare av Bomhus Trafikskola.
På plats var bland annat tre av Gävles största taxibolag och man var rörande överens om att den här modellen för grundläggande etik och beteende i trafiken är av största vikt för alla som representerar sitt företag i trafiken i någon form.
Utbildningen höll på i fyra timmar där man gick igenom varumärkets betydelse, vilka som tittar på det, hur det påverkar den enskilda personens arbete och hur man blir bedömd i sitt yrke för övrigt. Flera utbildningsdagar planeras redan inför hösten där man tillsammans med olika branscher lägger nivåer för diplomering respektive certifiering.
Några röster om utbildningen:
– Jag kände att utbildningen ligger rätt i tid och tänk. Med ett par små justeringar så kommer det att bli riktigt bra. De nya infallsvinklarna blir att vi kommer att branschanpassa vissa delar av utbildningen till de företag som har många bilar och framför allt de som jobbar inom transport, säger Pär Dahlstedt, trafikskolechef, Bomhus Trafikskola.
– Det som slår mig är att våra 60-talet taxibilar ”Gävle Taxi 129000” syns väldigt bra och tydligt. De trafikerar Gävles gator dygnet runt, året runt. Även om varumärket är starkt och välförankrat hos Gävleborna (firar 100 år 2022) så gäller det att hela tiden komma ihåg och vara ödmjuka inför det faktum att både taxibilen och inte minst chauffören i den representerar och speglar bolaget. Det gäller både negativt och positivt. Men oftast är det när någon gör fel som man får en reaktion, Fredric Mellberg, Gävle Taxi. Jag tänker också på att ett varumärke tar mycket tid och pengar att bygga upp men kan snabbt skadas om det vill sig illa. Så därför är det så viktigt att alla i företaget känner ansvar för varumärket. Detta är något vi hela tiden måste ha med oss och arbeta aktivt med.
– Jag noterar att vi tre taxibolag som var representerade här verkar ha samma behov av kvatitetshöjning och ökat önskemål om höjd kvalitet, noterade Anders Boberg, Valbo Taxi AB.
– Det jag fick med mig var att vi tänker rätt, och att behovet ser ut att vara stort. De som har trafiken som sin arbetsplats har lite andra utmaningar än de som enbart åker från arbetsställe till arbetsställe.
Pär Ramberg, Bomhus Trafikskola.
För mer information kontakta
Pär Dahlstedt
073-839 29 89
par@bomhustrafikskola.se
https://bomhustrafikskola.se
Bildtext: Fr.v. Pär Dahlstedt, Fredric Mellberg - Gävle taxi, Anders Boberg - Valbo Taxi, Mustafa Abdul Jabar - Gävle Stads Taxi och Pär Ramberg, Bomhus Trafikskola.