Nina Jansdotter är beteendevetare och personlig coach
Nina Jansdotters stora intresse är att inspirera människor att prestera på topp och samtidigt ha Balans i Livet. Nina Jansdotter är beteendevetare och en av landets mest kända karriärcoacher. Hon medverkar ofta i media i olika sammanhang och hon har skrivit ett antal böcker inom personlig utveckling och karriärplanering. Nina är en av landets största influencers som man finner på Linkedin och hon har 30.000 följare på Linkedin vilket är maxantalet. .Ett av hennes största intressen är sociala medier, där hon har byggt upp ett stort nätverk samt har specialkunskaper kring hur de kan användas för att nätverka och bygga personligt varumärke, något hon även ofta föreläser om.
Jag har nu inlett ett samarbete med Nina så hon ska hjälpa oss med tips hur du kan synas bättre i Sociala medier.
Nästa nummer kommer en intervju med Nina där vi får höra hennes resa från barnsben tills den stora influencers och betendevetare hon är idag.
Ett bra nätverk kan öppna många dörrar, ge nya kunder, samarbetsformer och vara en bra grund för omvärlds-bevakning, med mera.
Nina Jansdotter, som är influencer och karriärcoach, har byggt mycket stora nätverk i sociala medier. Här ger hon några snabba nätverkstips.
För det första så vill jag säga till de som säger till mig, att nätverkande inte ger någonting.
Om man i första hand är inriktad på att få så blir det svårare att lägga en bra grund, än när du själv fokuserar på vad det är du kan ge
Den som ger mycket värde till sitt nätverk – får oftast mycket tillbaka, enligt min erfarenhet. Inte alltid av samma personer som du gav till, men i det stora hela. Så ställ dig frågan, vad du kan bidra med när du nätverkar.
Värde kan vara att du delar med dig av dina tips och erfarenheter utifrån din nisch. Det kan också vara att du är allmänt inspirerande och peppar och stöttar andra. Att du agerar matchmaker är också en bra väg att gå.
När du till exempel får förfrågningar på uppdrag, som inte är för dig. Säg inte bara nej till kunden, utan fundera över om du har någon i ditt nätverk som du kan rekommendera istället. Det hjälper både den som frågade dig och den som får uppdraget istället. Sådant ger positiva ringar på vattnet för alla. Vi sitter i samma båt. Många har det tufft nu. Vi behöver hjälpas åt. Att vara den som hjälper ger mening och energi. Det är bättre än att jobba ensam.
Avsätt tid
Nästa punkt jag vill lyfta handlar om vikten av att avsätta tid i din almanacka för nätverksaktiviteter.
Nätverk bygger sig inte av sig själv. Rom byggdes inte på en dag. Ha både en långsiktig och en mer kortsiktig plan. Just nu är mestadels av nätverkandet online, för det flesta. Det ger stora fördelar att du inte behöver ta dig någonstans utan kan nätverka med människor över hela världen, från din mobil, hemma i soffan eller på ditt kontor.
Var aktiv
På samma sätt, som i första punkten om att ge. Om du bara loggar in på LinkedIn och scrollar i flödet och läser vad andra har skrivit så kommer det inte att ge lika mycket som om du själv syns och är aktiv. Kliv fram mer. Skriv inlägg. Berätta vem du är och vad du kan tillföra dina kunder. Gilla och kommentera andras inlägg- så kommer andra att hitta din profil också och engagera sig i vad du skriver.
Är du osäker på takt och ton, observera hur det går till först. Be om hjälp med det tekniska du inte riktigt hänger med på först, men sedan gäller det att hänga med och ta plats på scenen. Skicka kontaktförfrågningar och signalera att du gärna expanderar ditt nätverk. Be dina befintliga kontakter att tipsa om personer som är aktiva och gärna connectar med fler. Jobba på, så ska du se att ditt nätverk utvidgar sig efter hand. På LinkedIn är maxgränsen för antalet kontakter 30 000, så du har en bra bit till dess.
Nina Jansdotter kommer med mer tips längre framöver i ConnectPoint
Text: Eva-Lena Ivarsson Foto: Nina Jansdotter
ConnectPoint - Business Pleasure Inspiration