Direkt Optik firar 25 år
11/10, 2017 kl. 11:31I mitten av januari i år fick Direkt Optik på Norra Kungsgatan 1 i Gävle en ny butiksägare i form av Robert Grundell som även tog över butiken i Sundsvall. Då han sadlat om efter 18 år på McDonalds är vi naturligtvis intresserade av hur det nu är att vara en del av den jubileumsfirande optikerkedjan.
– Jo tack, det har gått väldigt bra. Ibland kan jag sakna det höga tempot i restaurangbranschen. En stor skillnad är att jag nu har tid för kunderna och kan ge dem den servicen de vill ha. Det var ofta som jag inte hade möjlighet till det tidigare. Det har varit mycket nytt att lära sig men förutom synundersökningen som en legitimerad optiker gör handlar det om att lyssna på kunden och hitta bågar och glas som passar kundens behov. Jag tar med mig mycket från restaurangbranschen där det är otroligt viktigt med kvalitet och service för att få nöjda kunder som vill komma tillbaka.
Vad gör du då på dina arbetsdagar?
– Mina arbetsuppgifter är väldigt varierande. Jag har en butik i Sundsvall också så en del av min tid går till pendling och då försöker jag att åka tåg så ofta det går. Dels för att det är bra för miljön och för att jag kan använda min tid till att arbeta i stället för att köra bil. Eftersom jag är ny i branschen är det viktigt att jag förstår driften så jag började med en veckas utbildning i Kristianstad där jag lärde mig grunderna. Sedan har jag varit mycket i butikerna och hjälpt kunderna att välja bågar och glas innan de beställer glasögonen och justerat dem när de hämtat ut dem. Det är mycket hantverk när det gäller glasögon. Vi monterar glasen för hand och justerar alla bågar individuellt till alla kunder. I dag känner jag mig trygg i butiken men jag lär mig fortfarande nya saker varje dag. Just kontakten med kunderna älskar jag och målet är alltid att ge kunderna den servicen de förtjänar. När man hittar riktigt snygga bågar och levererar bra glasögon till kunderna känns det bra. Utöver driften går mycket tid till att sköta företaget med fakturor, marknadsföring, personalarbete, möten med mera.
Vad är aktuellt just nu?
– Just nu firar vi 25 år som kedja i Sverige. Det firas med att vi erbjuder en valfri båge för endast 25 kronor vid köp av ett par glasögon oavsett vad det ordinarie priset är. Som mest kan man faktiskt spara hela 3275 kronor! Utöver det har vi vårt unika erbjudande 3 för 1 som också kan delas på 2 personer. Man betalar bara för det paret med högst pris.
Vad är då historiken om just dina butiker?
– Butiken i Gävle öppnade 1996 och har legat i samma lokal sedan dess. Den har tidigare drivits både som franchise och i egen regi. Lokalen ligger bra till på hörnet bredvid Slick City, på Norra Kungsgatan 1.
I Sundsvall har Direkt Optik funnits sedan 1997 och i oktober förra året bytte vi till en helt ny och fräsch lokal på Torggatan 2. Även den har drivits både som franchise och av Direkt Optik AB.
Vi är ganska små i båda städerna om man jämför med de stora kedjorna som har betydligt större marknadsföringsbudget. Därför är det otroligt viktigt för oss att vi har nöjda kunder så att de vill fortsätta att komma till oss och inte lockas av andras erbjudanden, för det är hård konkurrens i både Gävle och Sundsvall. Jag anser att vi har ett av marknadens starkaste erbjudanden med 3 för 1 där våra kunder får 3 par kompletta glasögon till priset av 1. Dessutom kan man dela på ett 3 för 1 paket och det är allt fler som upptäcker hur bra det är. Många av våra nya kunder har ofta blivit rekommenderade av släktingar och vänner och det ser vi som vårt bästa betyg.
Firar ni jubileet på något särskilt sätt?
– Ja, vi erbjuder en valfri båge för 25 kronor vid köp av ett par glasögon. Man kan spara ända upp upp till 3275 kronor. Vi vill visa att vi har snygga bågar och bra glas även för dem som inte är intresserade av 3 för 1.
Vi kommer dessutom att bjuda in till en jubileumskväll den 8 november då vi har öppet längre och bjuder på bubbel och tilltugg samtidigt som vi visar bågar och har jubileumspriser i butiken. Så vi ser verkligen framtiden an. Det hoppas vi både gamla och nya kunder gör också då alla är varmt välkomna på synundersökning!
Denna artikel är publicerad på YodoNews via SvenskPress.se.
Se villkor här »
Kommentarer
Ingen har ännu kommenterat denna artikel, du kan bli den första!