Hyundai var först i världen med att serietillverka bränslecellsbilar som drivs av vätgas och har från och med i år rustat upp för masstillverkning i sin fabrik i Sydkorea. Hyundai introducerade nyligen bilarna på den svenska marknaden och bilen kostar idag 629 000 SEK. Betydligt fler bilmärken än Hyundai är på väg att följa efter. Inom det närmaste året kommer både Toyota och Honda att lansera sina bränslecellsbilar, och flera av de andra stora bilmärkena kommer med sina vätgasbilar inom några år.
För att öka kunskapen om vätgasen som energibärare och för att berätta mer om vätgasens fördelar för bilindustrin och samhället i stort, har Hyundai producerat en tio avsnitt lång podcastserie, Vätgaspodden. Programledaren Mattias Goldmann intervjuar forskare, tekniker, internationella politiker och andra experter på vätgas om nutida och framtida användningsområden för vätgas och bränsleceller, där den gemensamma nämnaren är strävan efter att reducera koldioxidutsläpp och andra växthusgaser.
Erik Lindham är PR- och informationschef på Hyundai i Sverige:
- Hyundai har länge arbetat med vätgas och bränsleceller. Såväl bilindustrin som samhället i stort kan göra enorma miljövinster genom att använda vätgas och bränsleceller som kraftkällor. Vi ser dock att kunskapen om vätgas är ganska låg, i synnerhet hos svenska beslutfattare. Podcasten ska därför ge en bred bild av vad vätgas kan användas till, och vi hoppas också på att kunna ta död på gamla myter som finns om vätgas.”
Vätgaspodden finns tillgänglig på Hyundais hemsida http://www.hyundai.se/vatgas, via iTunes: https://itunes.apple.com/se/podcast/vatgaspodden/id987373994?l=en eller Soundcloud: https://soundcloud.com/v-tgaspodden
Idag släpps de två första avsnitten, och under de kommande fyra måndagarna kommer två nya avsnitt att publiceras varje vecka.
Fakta:
Vätgas som omvandlas till energi via bränsleceller börjar bli allt mer förekommande runt om i världen. En bränslecell kan idag användas för allt från portabel laddning av mobiltelefoner till primär kraftkälla för att driva stora kontorsbyggnader. Det mest kända användningsområdet är dock inom bilindustrin, där vätgas och bränsleceller håller på att få sitt stora genombrott.