RENAULT LANSERAR ELDRIVEN TRANSPORTBIL!
16/5, 2012 kl. 11:18Nu lanseras Renault Kangoo Z.E över hela Sverige. Kangoo Z.E. är den första helt elektriska och masstillverkade transportbilen med en räckvidd på hela 170 kilometer på en laddning. Den kommer att finnas i tre versioner, däribland en Maxiversion med fem sittplatser. Kunder kan beställa sin elbil hos Renault återförsäljare i Sverige.
Kangoo Z.E. finns i tre versioner; Z.E. med två sittplatser samt de 40 centimeter längre Maxi Z.E. med två sittplatser och Maxi Z.E. med fem sittplatser.
– De som testkört Kangoo Z. E. är väldigt positiva och vi har i dagsläget över 100 beställningar, från företag men också privatpersoner som ser den femsitsiga versionen som en mycket praktisk och miljövänlig familjebil. Det känns roligt att vi är först med en eldriven, massproducerad transportbil, säger Karin Karlsson, presschef på Renault.
170 kilometer på en laddning
Elmotorn är på 44 Kw, vilket motsvarar 66 hästkrafter, och ger ett maximalt vridmoment på 226 Nm. Motorn drivs med ett 22 KWh lithium-jon-batteri som ger en räckvidd på 170 kilometer vid blandad körning, enligt New European Driving Cycle (NEDC). Denna räckvidd är tillräcklig för de flesta transportbilsförare som enligt Renaults studier ofta kör mindre än 100 kilometer per dag.
Renault har även utvecklat ett särskilt navigationssystem för Z.E. som kommer att kunna visa status för räckvidd och ger vägledning till närmaste laddstation.
Räckvidden varierar mer för elbilar än bränsledrivna fordon och påverkas i högre utsträckning av hastighet, vägens topografi och inte minst körstilen. Vid krypfart i köer går det åt mycket lite energi, medan energiåtgången är högre vid t ex sportig körning under svåra klimatförhållanden. Föraren kan dock själv påverka och förlänga räckvidden med i snitt 18 procent. Renault har utvecklat ett flertal system som ger ökad räckvidd:
•Batteriladdning under inbromsning. När foten släpps från gaspedalen omvandlas rörelseenergin från motorn till elenergi som laddar batteriet.
•Eco Mode-funktion är standard i Kangoo Z.E. När den aktiveras begränsas motorns prestanda vilket ger en energibesparing på uppåt 10 procent.
•Kupétemperaturen kan förinställas under laddning, vilket innebär att temperaturen är på önskad nivå vid avfärd och därmed förlängs också räckvidden.
•Tilläggsvärmare är standard i Sverige för att spara på batterikraft under vinterhalvåret. Värmaren drivs med diesel och har en tank på 13 liter.
Batterier och laddning
Det finns två sätt att ladda bilens batteri, 1) med en 220V-kabel (laddstyrka 2 kW) som kopplas till det vanliga elnätet och som används vid laddstationer eller när man är hemifrån, 2) med en så kallad wall-box (laddstyrka om 3 kW) som kopplas till elnätet och monteras hemma eller vid arbetsplatsen. Renault rekommenderar wall-box som ger en mycket snabbare laddtid. Om batteriet är helt tomt är laddtiden 7,2 timmar med wall-box och 11,5 timmar med nätkabel. Milkostnaden för elbilar ligger på en femtedel till en tiondel jämfört med bensindrivna bilar. Underhållskostnaderna är dessutom lägre eftersom det inte krävs byte av vare sig kamrem, bränslefilter, olja eller tändstift.
Säkerhet
Kangoo Z.E. har samma höga säkerhet som Kangoo Express med den senaste generationens ABS-bromsar, panikbromsassistans och motorspinnreglering. Vidare är den utrustad med krockkuddar, sidokrockkudde på förarplatsen och bältesförsträckare. Några tillval är farthållare, regnsensor och parkeringsradar.
Fakta om Z.E.-modellerna:
Kangoo Z.E. (2-sitsig), lastvolym: 3 m3, längd: 4,21 m, pris: 198 500 kr (exkl. moms)
Kangoo Maxi Z.E. (2-sitsig), lastvolym: 4 m3, längd: 4,6 m, pris: 209 000 kr (exkl. moms)
Kangoo Maxi Z.E. (5-sitsig), lastvolym: 1,3-2,4 m3 (nedfällt baksäte), längd: 4, 6 m, pris: 218 500 kr (exkl. moms)
Bilägarna hyr batterierna till en månadskostnad från 750 kronor (exklusive moms). I det inkluderas tillgång till ett batteri med god funktionalitet, en garanterad laddningsförmåga på minst 75 procent av batteriets ursprungliga prestanda och omfattande stilleståndsskydd med dygnet runt-assistans (se ovan).
Denna artikel är publicerad på YodoNews via SvenskPress.se.
Se villkor här »