De underligaste historierna man läser är oftast inte påhittade, utan självupplevda. Den här bilägaren har valt att inte lämna ut sitt namn men han har publicerat en bild på det kostnadsförslag som verkstaden gav för att reparera hans Toyota Camry Hybrid: 4.457 dollar – över 37.000 kronor! Vi antar därför att det är en alldeles sann historia.
Bilägaren har signaturen "scoodidabop" och på Imgur.com publicerade han för några dagar sedan berättelsen om sin för två veckor sedan inköpta, begagnade Toyota Camry Hybrid. Flera varningslampor tändes på instrumentpanelen och bilägaren körde till verkstad där man felsökte. Verkstaden ringde tillbaka efter fyra timmar och inledde samtalet med "Sitter du ner?" därefter berättade man att batteripaketet behövde bytas ut. Med arbete och delar skulle det gå på sammanlagt 4.457 dollar.
Den summan motsvarade mer än hälften av vad bilägaren betalat för sin begagnade Toyota Camry Hybrid. Mest snopet var att batteripaketet åldersmässigt var inom garantigränsen, däremot hade bilen gått lite för långt. Toyota erbjöd 500 dollar i rabatt för jobbet, som lite plåster på såren. Men ändå…
Bilägaren drog så då till minnes en artikel om hur man ersätter dåliga battericeller i Toyota Prius, en modell som signaturen "scoodidabop" ägt förut. "Kan väl inte vara någon större skillnad" tänkte han och eftersom bilägaren jobbat som elektriker kändes inte jobbet allt för omöjligt.
Däremot är bilägaren väldigt noga med att understryka vikten av att vara mycket, mycket försiktigt med batteripaket. Gör inte sådana här ingrepp om du inte vet exakt vad som krävs. Både spänningsnivån och strömstyrkan är hög, tillräckligt för att orsaka kraftig gnistbildning och hjärtstillestånd vid kontakt. Alla säkerhetsföreskrifter måste följas – punkt slut!
Fotot: Har har ni de korta polförbindningarna som sitter mellan batteripolerna på varje cell. Den nere till höger i handflatan är rengjord, den övre till vänster är obehandlad och bär tydliga spår av korrosion. Är det här bra kvalitet, Toyota? Foto: imgur/user scoodidabop.
Text: Pär Brandt, automotorsport.se.