Branschorganisationen BilSweden släpper i dag oktobers registreringssíffror för den svenska bilförsäljningen. Volvo Personbilar Sverige är fortsatt marknadsledare med nära 19 procents marknadsandel. Dessutom visar siffrorna att nya Volvo V40 är höstens verkliga bilkomet.

-Det är naturligtvis mycket glädjande att nya Volvo V40 fått en sådan drömstart. Det bevisar för oss att vi kommit med en ny bilmodell som svenskarna omedelbart har tagit till sitt hjärta, säger Kristian Elvefors, försäljningsdirektör på Volvo Personbilar Sverige.

Nya Volvo V40 premiärvisades i våras och introducerades av de svenska Volvoåterförsäljarna i början av september. Modellen fick en lyckosam start och har med oktobers registreringssiffror ensam en marknadsandel på 3,8 procent.

Försäljningsmålet för modellen i Sverige totalt för 2012 låg runt 3 000 bilar. Det målet har redan överträffats.

-Vi har en betryggande mängd kundorder för resten av året. Nu pekar allt mot cirka 4 000 sålda och registrerade Volvo V40 för 2012, säger Kristian Elvefors och fortsätter:

- Om två veckor börjar vi tillverka varianten Volvo V40 R-design. Och i början av nästa år lanserar vi Volvo V40 Cross Country. Det ger nästa års försäljning av modellen ytterligare en skjuts framåt.

Volvo Personbilar Sverige har som nämnts fyra modeller på den svenska fem-i-topp listan isolerat för oktober. Svenskarnas favoritbil alla kategorier heter fortfarande Volvo V70 med 1 784 registreringar. På andraplatsen ligger Volvo S60/V60 med 1 236 registreringar. Volvos största globala succé Volvo XC60 ligger på femteplatsen med 852 registrerade bilar.

-Våra så kallade paketbilar Black Edition och Dynamic Edition ger dessa tre modeller den extra skjuts och uppmärksamhet som de är värda, konstaterar Kristian Elvefors.