På årsmötet den 25 januari fastställde medlemmarna i Sveriges Poolproducenter att ombilda föreningen till Svenska Badbranschföreningen och därmed vidga perspektivet till fler intressenter.
Badbranschen befinner sig i ett generationsskifte, där en stor del av landets badhus har överstigit den tekniska livslängden på ungefär 40 år. Detta innebär ett investeringsbehov på motsvarande 40 miljarder kronor under en 10-15 års period. Under de senaste åren har det byggts allt fler privata pooler. Detta är en trend som förväntas fortsätta.
För att möta den växande efterfrågan på privata pooler och offentliga bad samlar Svenska Badbranschföreningen nu aktörer verksamma inom offentliga bad, privata pooler, spa, hotell, leverantörer liksom organisationer involverade på den svenska badmarknaden. Syftet är att öka kompetens, representera intressenter och vara en aktiv partner för alla som är intresserade av badfrågor.
Varumärket Sveriges Poolproducenter som bildades 1989 blir kvar, men kommer främst att användas som ett kompetens- och kvalitetsintyg för privata poolproducenter.
Styrelsens arbete under 2013 skall främst nyttjas för att formera alla delar av branschföreningens framtida organisation och arbete.
- Det är ett bra initiativ som gynnar konsumenterna genom att en branschorganisation kan samordna till exempel kvalitetsfrågor, säger Stefan Berg, delägare och marknadsansvarig i Nordiska Kvalitetspooler.