- För fem år sedan, under ett styrelsemöte i Sandviken för Gästrik Konst, pratade man om de fem sinnena och kom fram till att det saknades en plats där doftsinnet stimuleras, berättar Catherine Engelbrekt platschef för Björk & Berries. Ordförande Jan Lövqvist knäckte idén om ett doft design center och kopplingen till Högbo Bruk blev snabbt klar då det här fanns tillgång till alla råvarorna i skogen. Cristian Hedborg genomförde på uppdrag av Sandvikens kommun en studie som visade att underlaget för idén såg riktigt bra ut. En resa gjordes också till Grasse i södra Frankrike där man besökte anläggningar liknande den som planerades i Högbo. Sandviken kommun var mycket positiva till initiativet och Högbo Bruks tidigare textilmuseum skulle med viss ombyggnad vara en lämplig lokal. Då hade turen kommit till att söka kapital – finansiärer, och tillverkare.

Kent Widding Persson, ensam ägare till Hardford i Linköping, kontaktades och han trodde omedelbart på idén om ett doftcentrum i Högbo. Han visste dock att det skulle komma att krävas en skicklig och erkänd parfymör och kontaktade därför Pierre Wulff vid Robertet i New York, den enda svenska parfymören i världen. Pierre Wulff trodde först att han återigen blivit kontaktad av någon lycksökare som trodde sig kunna bli rik på parfym, men blev så småningom intresserad och inbjuden att besöka Högbo Bruk. Då Pierre Wulff på plats såg naturen, skogen och omgivningarna, kände doften från sötvatten och nyslaget hö var han också klar som en av de fyra grundarna till Björk & Berries i Högbo.

Cristian Hedborg fick i uppdrag att hitta finansiärer till projektet vilket inte visade sig vara svårt. De som kontaktades trodde på idén och en plan lades upp för att komma igång med verksamheten snarast möjligt. Ilse Wahlroos, produktutvecklare vid Hardford, plockade själv björkblad i Högboskogarna som sedan skickades för förädling till Grasse. Nio månader senare hade man så tagit fram hud- och hårvårdsprodukter, med hundra procent naturlig parfym, och fyllt butiken med.

I Grasse finns ett av få företag i världen som framställer doftextrakt från naturliga råvaror. Lingon, blåbär, hjortron, honung och vatten från Stanna källa – allt hämtades från Högbo. Något som är unikt i parfymvärlden där 99 procent av alla dofter är framställda på syntetisk väg. Det finns dofter som bara går att framställa syntetiskt, exempelvis liljekonvalj som doftar för kort tid för att man ska hinna utvinna doftextraktet. Det är också anledningen till att liljekonvalj, trots att det är Gästriklands landskapsblomma, inte ingår i Björk & Berries sortiment. De naturliga dofterna gör också att en doft aldrig är helt och hållet densamma från år till år. Vilka dofter som utvecklas beror på faktorer som hur sol, regn och värme påverkat växterna under säsongen. För att det inte ska skilja för mycket mellan olika årgångar av en och samma produkt sparas doftextrakt från ett år till nästa.

Sedan februari 2006 är Catherine Engelbrekt projektledare och platschef för Björk & Berries som invigde sin butik i Högbo Bruk sista juni samma år.

- Gävle har en gedigen parfymhistoria, berättar Catherine Engelbrekt, med märken som Flora och Ahlgren. Det är egentligen bara de senaste 50 åren som det varit en liten paus, men nu bygger vi vår egen historia. Hos oss kan man inte bara besöka butiken med produkterna utan också boka kostnadsfria guidade visningar där man får ta del av Björk & Berries bakgrund, se hur doftorgeln fungerar där man komponerar nya dofter och i vårt laboratorium kunna skära till och prägla sina egna tvålar. Vi vill att våra besökare ska känna sig omhändertagna och förmedla en känsla och en upplevelse till dem. Historien om hur vattnet från Stanna källa tillsammans med björkar, bär och blommor blir underbar parfym kan göras hur mystisk och trollsk som helst, det tilltalar våra utländska besökare. Våra guider talar inte mindre än 12 olika språk och vi har ofta långväga gäster, inte minst genom Sandvik. För oss är det viktigt att vi samarbetar med andra aktörer i Gästrikland. Högbo brukshotell är ju självskrivet liksom Wij trädgårdar och Mackmyra whiskey som också jobbar med upplevelser för sinnena. Vi stänger inte dörren för någon utan ser gärna samarbete över gränser med små och stora företag. Vi hjälper varandra helt enkelt.

- Björk & Berries har tydliga planer på att lansera sina produkter inte bara i nationella kedjor i Sverige utan också på den amerikanska, engelska och tyska marknaden, säger Catherine Engelbrekt. Det finns ett stort intresse för The saga from Sweden. Tilltron till de svenska produkterna är stor och intresset och medvetenheten för det naturliga ökar hela tiden. Vad innehåller egentligen andra hud- och hårvårdsprodukter? Björk & Berries är stolta över helt naturliga råvaror. I lanseringen utomlands är inte minst Pierre Wulff en nyckelperson och all personal som ska sälja våra produkter kommer att utbildas här i Högbo. Det är viktigt att man får den rätta känslan, bakgrunden och kunskapen för att man ska veta vilka produkter man säljer och vad de står för.

Björk & Berries lämnar inget åt slumpen. Till sommaren 2007 planeras en trädgård som visar olika ingredienser till produkterna. Här kommer besökarna att kunna njuta av en kopp te, eller varför inte ett glas vatten från Stanna källa?

Text: Kristina Hellerstedt Sundin Foto: Per-Erik Jäderberg © SvenskPress.se