Vi hade då fått in en läsarundersökning från Ljusdals Tidning i Hälsingland där 90% uppgav att de läser tidningen och 97% av dessa tycker att den är mycket läsvärd vilket är fantastiska siffror.

Från Örnsköldsvik och Tidningen 7 fick vi in en undersökning som borde ruska om den mest luttrade reklamköpare. Genom Posten och Marketwatch genomförde de förra året en läsarundersökning som visade att de hade hela 94% uppmärksamhetsvärde och av dessa läste 99% tidningen.
Sedan börjar den riktigt intressanta delen av undersökningen, nämligen jämförelsen med andra tidningar i Örnsköldsvik. Hela 87% anger att de läser alla eller nästan alla nummer av Tidningen 7. Den lokala morgontidningen Örnsköldsviks Allehanda läser 70% medan kvällstidningarna Aftonbladet och Expressen landar på 10% respektive 4%. Den nationella satsning Metro gjorde hade vid den tidpunkten genererat 6% trogna läsare.
Ta del av hela undersökningen här:
http://www.svenskpress.se/matning/undersokning-tidning7.pdf

Slutsatsen är att en lokala hushållsdistribuerade gratistidningen idag är en enorm outnyttjad kanal för masskommunikation. Jag vill inte påstå att den är underskattad - snarare oupptäckt eller i alla fall outnyttjad avseende riksannonsörer - de lokala och regionala annonsörerna vet ju redan var de får mest valuta för sina mediainvesteringar!

Kontakta gärna undertecknad eller er mediabyrå om funderingar eller om ni vill ha mer information om Sveriges lokala hushållsdistribuerade gratistidningar.

Med vänliga mediahälsningar

Joe Formgren
info@propress.se
070-679 79 00

PS. Kontakta Anders Ögren på telefon 0660-726 61 om ni vill ha mer information om just den här läsarundersökningen och Tidningen 7. Mer information om Sveriges hushållsdistribuerade gratistidningar finner ni på http://www.sverigetotalen.se