På Genèvesalongen visar Volvo Personvagnar hela sju bränslesnåla DRIVe-bilar. Samtliga har lägst CO2-utsläpp i sitt respektive marknadssegment. De extremt låga siffrorna för C30, S40 och V50 har uppnåtts tack vare ett avancerat start/stopp-system.

Volvo C30, 3.9 l/100km, 104g CO2/km
Volvo S40, 4.0 l/100km, 107g, CO2/km
Volvo V50, 4.0 l/100km, 107g, CO2/km
Volvo V70, 4.9 l/100km, 129g, CO2/km
Volvo S80, 4.9 l/100km, 129g CO2/km
Volvo XC60, 6.0 l/100km, 159g CO2/km
Volvo XC70, 6.0 l/100km, 159g CO2/km

Volvos DRIVe-emblem placeras på de bilar som har bäst miljöprestanda i sin storleksklass samt de bilar som drivs med alternativbränsle. När det gäller DRIVe-modellerna, utrustade med en konventionell dieselmotor och manuell växellåda, är de optimerade för extra låg bränsleförbrukning. Bilarna är också på anpassade för minskat rull- och luftmotstånd.


- Vår storsatsning på DRIVe-bilar under 2009 visar Volvos förmåga att snabbt svara upp mot kundernas ökande efterfrågan på produkter med både låg bränsleförbrukning och miljöpåverkan. Vid Parismässan 2008 påbörjade vi vår breda lansering av DRIVe-bilarna genom C30, S40 och V50. Nu är både marknaden och vi själva redo att ta nästa steg, säger Volvo Personvagnars VD Stephen Odell.


- Genom att komplettera DRIVe-programmet också med de större modellerna V70, S80, XC60 och XC70 får Volvo Personvagnar ett av premiumsegmentets starkaste utbud av attraktiva, bränslesnåla bilar med mycket god miljöprestanda, fortsätter Stephen Odell.

C30, S40, V50 klart under 120g

Från och med våren 2009 kommer Volvo C30, S40 och V50 1.6D DRIVe att erbjudas
med en avancerad start/stopp-funktion. Detta gör att CO2-utsläppen sjunker till låga 104g CO2/km för Volvo C30 och 107g CO2/km för S40 och familjekombin V50. C30 klarar därmed även de lägsta miljöskatteklasserna (105g) i Europa.


Första Volvomodellerna med start/stopp-funktion

För att lyckas sänka koldioxidutsläppen så pass mycket har de nya DRIVe-versionerna av C30, S40 och V50 utrustats med två intelligenta nyheter. Det ena är en så kallad start/stopp-funktion som möjliggör att motorn stängs av när bilen står still vid exempelvis ett rödljus eller i en kö. När föraren lägger ur växeln och släpper upp kopplingen vid stillastående, stängs motorn av. Nästa gång föraren trampar ner kopplingen startar motorn igen. Tekniken kan minska bränsleförbrukningen och därmed koldioxidutsläppen med 4-5 % vid blandad körning. Start/stopp-tekniken är särskilt effektiv i stadstrafik, där besparingen kan bli upp till hela 8 %.


Volvounik komfortnivå och uppstartstid

Medan bilen är stilla och motorn avstängd går vissa elektroniska system, som exempelvis luftkonditioneringen, ner i viloläge för att spara bränsle. Men start/stopp-systemet övervakar hela tiden komfortnivåerna och aktiverar systemen automatisikt igen om exempelvis temperaturen skulle öka i kupén. Systemet sätter heller inga begränsnningar för vilken nivå av stereo eller annan komfortutrustning som kunden önskar.


Den här Volvounika övervakningen och kapaciteten har gjorts möjlig genom ett extra, mindre batteri som stöttar det större batteriet med kraft. Det extra batteriet gör också så att Volvos DRIVe-bilar har en extra snabb och smidig uppstart där exempelvis stereon förblir opåverkad när startmotorn aktiveras, vilket skiljer Volvo Personvagnars lösning från konkurrenternas. Det ordinarie, större batteriet är dessutom uppgraderat för att klara upp till 175 000 start/stopp sekvenser.

V70 och S80 kvalar in under 140g

För första gången erbjuds nu också Volvo V70 och S80 i DRIVe-versioner. Bilarna är utrustade med samma drivlina - 1,6 liters dieselmotor och manuell växellåda - som de mindre modellerna, men med specialanpassad motorprogramvara och justerad utväxling på tredje, fjärde och femte växeln.


Den optimerade drivlinan bidrar starkt till att också Volvos större större sedaner och familjebilar avsevärt minskar i förbrukning och CO2-utsläpp:

V70 till 4.9 l/100km och 129g, en förbättring med 18% jämfört med dagens tvåliters diesel.
S80 till 4.9 l/100km och 129g, en förbättring med 15% jämfört med tvålitersdieseln.

- Vi upplever inte att kunden behöver kompromissa med vare sig köregenskaper eller komfort trots den lägre motorkapaciteten. De här bilarna har fullt tillräcklig prestanda och ger dessutom en mycket låg miljöpåverkan, faktiskt på en nivå som ingen av konkurrenterna i den här storleksklassen är i närheten av, säger Magnus Jonsson, Senior Vice President, Product Development vid Volvo Personvagnar.


Flera andra faktorer bidrar också till att sänka bränsleförbrukningen. Lågfriktionsdäck ger bilarna exempelvis ett minskat rullmotstånd. För första gången är också V70 och S80 i DRIVe-version utrustade med en elektrisk servopump som mer exakt och energieffektivt levererar precis den servoassistans föraren behöver. Alla DRIVe-bilar har denna servo.
Produktion av V70 och S80 DRIVe startar efter semestern.