Kilometerskatt kan ge senarelagda investeringar
9/7, 2010 kl. 10:09- Resan uppåt efter lågkonjunkturen har börjat, men det går fortfarande lite ryckligt och det är en bra bit kvar. Hotet från de rödgrönas kilometerskatt kan göra att företag senarelägger planerade investeringar och hela återhämtningen riskerar att fördröjas, säger Lennart Wallström, VD på säkerhets- och innovationsföretaget ExTe Fabriks AB i Färila.
- En ny pålaga som kilometerskatten hamnar i åkeriernas knä. De ekonomiska marginalerna är redan små och en del kanske kommer att titta efter billigare och sämre varianter av denna säkerhetsutrustning. Det kan förstås bli förödande, varnar Lennart Wallström.
ExTe, eller A E Sandstedt & Söner Smidesverkstad som företaget hette då, startade redan 1898. Harvar och plogar till jordbruket var de stora produkterna. Något senare kom den hästdragna släpkälken och därmed var man inne på området skogstransporter. Företaget var familjeägt fram till mitten av 1980-talet. ExTe ingår numera i Extendokoncernen med Kjell Jonsson som ensam ägare.
- Bakom företagets framgångar ligger förstås vår långa erfarenhet och vår djupa kunskap om virkestransportörernas villkor. Vi har en förmåga att lyssna på marknadens behov och tänka i nya banor, betonar Lennart Wallström.
Numera har högteknologin en stor plats inom ExTe. Det mest avancerade inom lastförankring går under namnet COM 90 och gör det möjligt för chauffören att helt och hållet fjärrstyra lastningen av bilen. När det sedan under transporten blir förskjutningar i lasten sker automatiskt den korrigering som krävs.
- Tittar du på skogsindustrin i exempelvis Japan är tekniken på det här området ungefär densamma som vi hade för 50 år sedan. Hanteringen ser väldigt ålderdomlig och farlig ut, konstaterar Lennart Wallström.
Exporten började ta fart under 1960-talet. Den lokala marknaden hade blivit för liten. Numera finns ExTe representerat i ungefär 35 länder med tyngdpunkten i Europa, men med försäljning i samtliga världsdelar. Exporten står för uppåt 75 procent.
Kunderna är i huvudsak återförsäljare och påbyggare. De slutliga användarna är små och stora åkerier och transportörer inom järnvägen.
- Vi måste marknadsföra våra produkter både till återförsäljare och påbyggare och till slutanvändare, påpekar Lennart Wallström.
Merparten av försäljningen är timmerbankar och automatspännare till lastbilar, men ungefär 15 procent av går till järnvägsvagnar.
ExTe har ett nära samarbete med industriprogrammet på Slottegymnasiet i Ljusdal, som nu certifierats som Teknikcollege.
- Samarbetet underlättar vår rekrytering. Eleverna får sina grunder i skolan och den praktiska delen av utbildningen sker här eller på något annat företag med modern utrustning. På en liten ort är tillgången på lämpliga medarbetare naturligtvis begränsad, men genom kontakterna med Slottegymnasiet har vi hittat en bra modell för alla parter, säger Lennart Wallström.
Denna artikel är publicerad på YodoNews via SvenskPress.se.
Se villkor här »
Kommentarer
Ingen har ännu kommenterat denna artikel, du kan bli den första!