Både små och stora företag tjänar i de flesta fall på att se över sin tidsanvändning, vad man egentligen sysslar med. Hur mycket tid ägnar man sig egentligen åt sin kärnverksamhet? Ingår ovanstående sysslor verkligen i din affärsidé och affärsplan? Om inte kanske det är dags att låta andra proffs sköta delar av det du själv gör idag för du istället ska få mer tid att ägna dig åt det som du är bäst på och som ger intäkter till din verksamhet.

Sverige har under de senaste 200 åren gått från att vara ett enkelt bondesamhälle till ett högteknologiskt samhälle. I och med industrialiseringen flyttade människorna från gårdarna på landet in till industriorterna där de nya jobben fanns på fabrikerna. När nya maskiner och robotar under mitten av 1900-talet kom in i industrin flyttades en stor del av arbetskraften från produktion till administration. Sedan 1990-talet är vi på väg mot tjänstesamhället vilket innebär ett samhälle där en större del av befolkningen arbetar inom tjänstesektorn än inom andra områden. Tjänstesektorn är den största företagssektorn i dagens industriländer och den innefattar företag som tillhandahåller tjänster av olika slag till skillnad från fysiska varor. Förändringen mot tjänstesamhället handlar också om en förändring i synsättet. Där vi tidigare har sett varor ser vi idag en tjänst som kan erbjudas, ett varumärke och en kundrelation. Det innebär också en effektivisering ute på arbetsplatserna i form av att var och en gör det den är bäst på. Att i det egna företaget ha kompetens inom alla områden kostar för mycket i både tid, pengar och effektivitet.

För dig som företagare skulle ett sådant synsätt alltså innebära flera positiva förändringar. Föreställ dig att momsen skulle ha varit redovisad i god tid, kaffet med färska smörgåsar eller bakverk serverat och leveransen budat till posten. En PR-byrå hade tagit hand om din marknadsföring och ett workstagingföretag skapat den bästa miljön. Därmed skulle du få mer tid till att ägna dig åt företagets kärnverksamhet och som ger intäkter till företaget.

Text: Kristina Hellerstedt Sundin

http://www.istockphoto.com/file_closeup/who/clothing_types/business_wear/3336552_asleep_at_the_wheel.php?id=3336552

http://www.istockphoto.com/file_closeup/who/clothing_types/business_wear/3244391_the_agony_of_defeat.php?id=3244391

http://www.istockphoto.com/file_closeup/business_concepts/business_people/businessmen/3390476_exhausted.php?id=3390476

Bildtext: Sliter du med bokföringen på nätterna? Låt andra företag sköta den och andra uppgifter så att du kan koncentrera dig på din kärnverksamhet.