Tidigare betraktades Kina som ”världens fabrik” och Indien som ”världens kontor”. Men lönekostnaderna i Kina har ökat med ca 10 procent, vilket lett till att många i stället börjar söka sig till områden i Indien som fortfarande kan erbjuda låga kostnader.
Det har också ansetts som omöjligt för mindre svenska företag att samtidigt bearbeta miljardmarknaderna i både Indien och Kina. Men det börjar bli allt mer nödvändigt att jobba med båda. Många svenska företag visar också ett allt större intresse för Indien.
Exportrådet erbjuder en omfattande service för företag som inte har möjlighet att etablera egen personal på plats. Man har erfaren personal med ett omfattande nätverk, vilket gör att man snabbare kommer framåt i processen. Exportrådet hyr ut både personal och kontorsutrymme till den som behöver en fast punkt.
Indien ligger långt efter Kina när det gäller infrastruktur mm men indierna är mer avancerade inom IT och service.
Hälften av all out-sourcing i världen sköts av indier! Det finns till och med företag inom IT-sektorn som har indier på provanställning i Gävle!
Kina har också blivit viktigare som exportmarknad för svenska företag. Kosta-Boda säljer till exempel sitt småländska glas i sex egna butiker i Kina.
Många har etablerat sig i andra länder genom att följa efter som leverantör till något av de svenska storföretagen. Men idag etablerar sig allt fler på egen hand och söker kunder och leverantörer i Kina eller Indien. Nyckelkompetens tar man med från Sverige och sedan utbildar man lokal personal om den önskade kompetensen inte finns tillgänglig. 80 procent av svenska företag i Kina har också tillverkning där, egen eller underleverantörer. Men andelen som exporterar till Kina ökar stadigt. Även små och medelstora företag etablerear sig Drivkrafterna är både att sänka kostnaderna för produktion men också att man kan få en ny marknad.
Enligt Charlotte Rylme kan det fortfarande uppfattas som krångligt att göra affärer i framförallt Kina, men det blir sakta mindre komplicerat. Lagstiftning och regelverk kan ändras mycket snabbt. Då är det viktigt att ha bra kontakter för att hålla sig informerad om vad som händer.
Exportrådet
De Gävleborgsföretag som deltar i delegationsresan till de två dynamiska städerna får på det här sättet möjlighet att testa sina affärsmöjligheter.

Svenskt företag med lång erfarenhet av affärer med Kina
Helsvenska Crawford Door, som ingår i Cardo Door, har haft affärsförbindelser med Kina sedan 1994-95 då man sonderade möjligheterna via Hongkong. Ansvarig för operationen var Royne Kristensson, då ansvarig för Mellanöstern och Asien hos Crawford. 1997 startade man ett Joint Venture och började sälja portar i Kina. Man övergav JV och startade eget 1999 i Kunshan, cirka 40 km nordväst om Shanghai. Ett år senare startades en sammansättningsfabrik, som försågs med portdetaljer från Göteborgsfabriken. Idag har man en egen fabrik som tillverkar portar med mer än 80 procent lokalt producerade portdetaljer. Elektronik och motorer är i princip det enda som importeras från Crawford Europa.
Enligt Royne var språkbarriären det största hindret vid de första kontakterna. Det kändes ofta frustrerande att behöva förlita sig till tolkar utan att ha en aning om de förstod att översätta korrekt.
- Det är oerhört viktigt att man har support, tålamod och "commitment" från ledningen hemma i Sverige, man skall vara klar över att det kan ta tid och kosta pengar innan verksamheten blir lönsam, säger Royne Kristensson.

Den som gör affärer i Kina bör också bereda si på en annorlunda affärskultur. ”Gåvor” är mer utbrett än i Mellanöstern, där Royne Kristensson etablerade ett kontor för Crawford redan 1978.
Men möjligheterna är oändliga i Kina, menar Royne. Där finns också kvalificerad personal och en del av ledningen i Crawford Kina har varit med sedan starten, bland andra den biträdande fabrikschefen. Men man måste också ha tålamod när kvalitetstänkandet inte alltid är i nivå med vad vi svenskar är vana vid!