Västerbergs Folkhögskola ger lärarutbildning för Västsahara
25/2, 2008 kl. 23:59På uppdrag av Olof Palmes Skola har Västerbergs Folkhögskola snabbutbildat skolans 13 lärare i mönsterkonstruktion på plats i flyktinglägret El Aaiún. Insatsen på fem arbetsdagar är en del av ett projekt som syftar till hjälp till självhjälp. Bland annat kommer skolans elever nu att producera färgglada tunna sjalar i underbart tyg för försäljning.
- Här hemma, är Renée Rudebrant ansvarig för delar av den textila utbildningen inom skolans hantverkslinje. Renée har stor kompetens inom det textila området och är känd som textilkonstnär och formgivare. Det var därför uppdraget gick till Västerbergs folkhögskola.
Olof Palmes skola byggdes för de Västsahariska kvinnorna och stod klart 1989. Idag är skolans uppgift att ge unga kvinnor möjlighet till utbildning i olika teoretiska ämnen samt ge kunskaper inom det textila området. Skolan arbetar med vävning, stickning och viss sömnad av enklare kläder.
- Lärarna som arbetar på skolan bad om kompetensutveckling inom det textila området samt om förslag på produkter, som de kan producera för att få in pengar till verksamheten, förklarar Pia och fortsätter:
- Skolan tar emot kvinnliga elever som har gått färdigt grundskolan och skolans utbildning ska fungera som en fortsättning under två år. Skolan är idag beroende av att det finns ett yttre stöd för att kunna köpa material av olika slag till verksamheten. Det vill nu lärarna sakta försöka förändra, så att skolan kan bli mer självförsörjande.
I flyktinglägret är penningekonomin bristfällig. Människorna är beroende av hjälpsändningar utifrån med t ex mat och vatten.
Det innebär att samtidigt som man vill utbilda sina elever till att göra olika produkter, har man inga större möjligheter att avsätta dem i flyktinglägret. Där råder det istället en stor byteshandel.
Under de fem dagar som Renée var i flyktinglägret uppmuntrade hon lärarna att titta på sin egen kulturhistoria för att se vilka mönsterformer de har arbetat med och på vilka föremål dessa hade förkommit. De kom med bl.a. en fin läderkudde, en påse som man haft socker i och en liten sminkväska som kvinnorna hade burit under den tiden de levt som nomader.
Allt var producerat i getskinn eller kamelskinn. Idag finns inte kunskapen kvar på samma sätt om hur man tar till vara på skinn, men mönsterformerna som man dekorerat föremålen med kan man översätta i vävning eller i stickade produkter. De tog ut olika mönsterdetaljer från föremålen och lärarna fick skissa nya förslag på produkter i form av vantar, sockor, mattor, sjalar etc.
Det är ett arbete som de kom fram till att de ville utveckla med sina egna elever.
Sammanlagt bor det ca 165 000 personer i flyktinglägren fördelade på fyra läger.
Skolan har ca 13 lärare och det finns plats för ca 120 elever.
Flyktinglägrena består av små lerhus och tält och finns i ett område nära staden Tindouf. Platsen består av ren öken. På sommaren är det 50°C i solen, och det är svårt för människorna att då göra speciellt mycket.
Ser man ut över samhället slås man av den sandbruna ytan, inga träd och inga riktiga vägar. Husen har samma färg som marken med undantag av tälten. Mitt i allt detta så går människorna i härligt färgstarka tunna tyger.
Det var något som Renée tog fasta på i diskussionerna, och som alla lärare skulle kunna hjälpa till med, även de som inte hade så mycket textilkunskap. De beslöt att producera enkla sjalar av sina färgstarka tyger.
Situationen är svår för människorna i flyktinglägren. Där finns flyktingar som inte har varit utanför lägren på 30 år. Man arbetar på olika sätt på att förbereda sig för att bli ett självständigt land, samtidigt som vardagen också måste fungera här och nu. Mycket av den lotten faller på kvinnorna.
Renée poängterar att det gäller att ha en ödmjuk hållning till deras levnadssituation. Samtidigt gäller det att finna några produkter som de gemensamt skulle kunna producera för att hitta en mer självständig finansiering av skolans verksamhet.
Fortfarande behöver de stöd på olika sätt, men Renée hoppas att hon har kunnat bidra till att de ser vilka egna resurser de har och att de med enkla medel kan bidra till skolans utveckling.
Västsahara är ockuperat av Marocko sedan 1975. Algeriet har upprättat ett område nära Västsahara som får disponeras av Västsaharier som har flytt, avslutar Pia Johansson.
Mera information lämnas av
Renée Rudebrant
070-6696290
Pia Johansson
070-515 65 34
Denna artikel är publicerad på YodoNews via SvenskPress.se.
Se villkor här »
Kommentarer
Ingen har ännu kommenterat denna artikel, du kan bli den första!